Acte lliurament premis EMAS 2009

El passat 26 de novembre 2009, va tenir lloc, a la sala Esfèric de Barcelona, l’acte de lliurament dels premis EMAS Catalunya 2009, que aquest any van celebrar la seva segona edició.

L’acte, que té el suport de l’administració catalana, va estar presidit per l’Honorable Sr. Francesc Baltasar, Conseller de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya (DMAH), i va servir, al igual que l’any passat, per reconèixer la tasca que les organitzacions EMAS duen a terme en pro del medi ambient i de la qualitat ambiental. A més de la presència del conseller, van assistir al lliurament, la Directora de la Direcció General de Qualitat Ambiental del mateix departament, la senyora Maria Comellas, el Director de l’Oficina Catalana del Canvi Climàtic, el senyor Salvador Samitier i el President del Club EMAS, el senyor Martí Puig i Ysern, entre d’altres personalitats. Els Premis van ser conduïts per l’actriu Agnès Busquets, coneguda entre d’altres treballs per les seves col·laboracions al programa Polònia de Televisió de Catalunya (TV3).

El plantejament de l’acte va tenir en compte que per arribar a aconseguir una bona implantació d’un EMAS és necessària la col·laboració de tothom, i és per això que la invitació es va fer extensiva a totes les parts que col·laboren en la mateixa: administració, empreses, treballadors, organitzacions sindicals, mitjans de comunicació, etc, intentant que el desenvolupament del mateix facilités la participació de tothom.

Amb aquest objectiu de fer atractiva la vetllada es va relacionar el món EMAS amb el món de la cuina, intentant apropar la gestió ambiental d’una empresa a la ciutadania amb un llenguatge proper i entenedor. El fill conductor de la cerimònia va ser “La Cuina dels EMAS”.

El lliurament de premis es va plantejar com la gravació d’un programa de televisió al voltant de la cuina, on s’explicava, a la vegada que s’anaven lliurant els diferents guardons, una recepta per a la prevenció dels residus a l’empresa. L’acte, que va comptar amb més de 200 assistents, estava inclòs dintre dels esdeveniments de la Setmana Europea per a la Prevenció de Residus organitzada per l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), i va estar organitzat amb criteris de reutilització, aprofitament i gestió ambientalment correcta dels recursos utilitzats, exposant-se als assistents les diferents dades del que havia suposat l’organització del mateix.

Amb aquest objectiu de reconèixer l’esforç de les empreses per a contribuir en la millora del nostre entorn i com a novetat, aquest any la Direcció General de Qualitat Ambiental del DMAH va aprofitar l’acte per lliurar els corresponents certificats EMAS a les organitzacions registrades durant aquest any 2009 i així donar-li un major protagonisme al registre d’aquestes organitzacions. Han estat un total de 28 empreses que han decidit gestionar els seus impactes ambientals segons l’EMAS les que van participar de la festa sortint a l’escenari de “la Cuina dels EMAS” a rebre el corresponent certificat de la mà del Conseller, de la Directora General i del president del Club EMAS. Totes elles també van formar part activa de la vetllada convertint-se en els nous “cuiners” EMAS.

El jurat

El jurat d’aquest any, ha estat conformat per persones rellevants del món del medi ambient, de l’empresa, del món acadèmic i la societat en general. La seva composició ha estat:
Maria Comellas, Directora General de Qualitat Ambiental del DMAH, presidenta del jurat.
Josep Planas, responsable de la Subdirecció General d'Informació i Educació Ambiental del DMAH.
Núria Ayats, Cap de direcció de Qualitat i Medi Ambient de l'organització Stora Enso Barcelona (soci del Club EMAS i que ostenta la vicepresidència de la seva Junta Directiva).
Enric Pol, Director del Departament de Psicologia Social de l'Universitat de Barcelona.
Alba Cabañas, Directora del Departament de Medi Ambient de FOMENT.
Jordi Forcadell, Tècnic del Departament de Medi Ambient de CCOO de Catalunya.
Maria Rosa Salvadó, Periodista.