Foto propiedad de l'Asociación TRENCA Foto propiedad de l'Asociación TRENCA

Reintroducció de la tortuga mediterrània, ús de la custòdia i col·laboració empresarial

El Club EMAS i Trenca amb el suport de la Fundació Biodiversitat del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi ambient duen a terme el projecte de la reintroducció de la tortuga mediterrània, ús de la custòdia i col·laboració empresarial.

El projecte pretén recuperar una espècie en perill d'extinció - la tortuga mediterrània (Testudo hermanni hermanni) - mitjançant una actuació de dispersió amb una tècnica nova respecte a la utilitzada fins ara: mantenir els adults lliures in situ i que siguin els joves nascuts salvatges els que facin la dispersió directament, com a alternativa a l'alliberament d'exemplars adults nascuts en captivitat. Els resultats obtinguts podran servir de base a altres projectes de recuperació de poblacions de rèptils en la península.

Aquest quelonio és una de les espècies de tortuga amb una de les distribucions geogràfiques més reduïdes d'Europa Occidental, i, en la Península Ibèrica, Catalunya és l'únic territori que compta amb poblacions naturals.

L'objectiu principal és la creació d'un nou nucli poblacional a la Vall Major de Bovera (Els Garrigues), com a reforç al Projecte de Reintroducció de la Tortuga Mediterrània al Parc Natural de la Serra de Montsant i com a suport per a la conservació de l'espècie a Catalunya.

La Vall Major de Bovera (termes de Bellaguarda, La Granadella i Bovera) és una zona representativa de l'ecosistema mediterrani dels Garrigues i és un dels llocs de dispersió dels exemplars alliberats en el P. N. del Montsant.

A més dels resultats esperats en relació a la reintroducció de la tortuga, el projecte es proposa desenvolupar la col·laboració d'un grup d'empreses de diferents sectors i dimensions que tenen en comú el disposar del sistema de gestió i auditoria mediambiental de la Unió Europea (EMAS) i a partir d'aquí desenvolupar sinergies en relació a la protecció de la biodiversitat i la implicació de les empreses en les actuacions i projectes de biodiversitat al territori. El projecte servirà perquè les empreses, que normalment viuen molt d'a prop la gestió dels seus aspectes ambientals més directament lligats als seus processos, tinguin més elements per aprofundir en els impactes ambientals relacionats amb la biodiversitat i els serveis que ofereixen els ecosistemes.

Donades les característiques del projecte les dues organitzacions majorment implicades Club EMAS a nivell de sector empresarial i TRENCA com a entitat del tercer sector experta en biodiversitat, explicaran també amb la col·laboració d'entitats com la Generalitat de Catalunya, el Parc Natural de la Serra de Montsant i el Centre de Recuperació d'Amfibis i Rèptils de Catalunya (CRARC).

L'àrea en el qual es duran a terme les actuacions són finques en propietat de l'associació TRENCA i finques limítrofes que es troben sota un acord de custòdia per a la gestió ambiental de les mateixes. La proximitat al Parc Natural de la Serra del Montsant (hi ha 7,6 km entre aquests terrenys i el límit del Parc Natural) les fan idònies per dur a terme aquest projecte.

Descarregar models de fitxes de difusió a les empreses:

BIODIVERSITAT. Curiositats per al l'estiu.
BIODIVERSITAT. l'Oli d'oliva i les tortugues.

Organitza

Col·labora com a soci